Geen tijd....om te ondernemen.

Aanleiding voor de afspraak was een financieringsvraagstuk bij de ondernemer in kwestie. De huisbankier begon de laatste
tijd toch wat meer kritische vragen te stellen dan hij gewend was. De omzet groeide als nooit tevoren en er was dringend
behoefte aan geld in verband met uitbreiding van werkkapitaal. “Waar doen ze toch zo moeilijk over?”
De eigen bank wilde niet meewerken en relatie overwoog serieus of hij zijn plannen niet beter kon voorleggen aan een
andere bank. Tel daarbij op dat de gemiddelde bankier anno 2014 al lang en breed van zijn ‘voetstuk’ is gevallen of is weg
gereorganiseerd met een riante vertrekregeling en de argwaan is compleet. Kortom; relatie wilde wisselen van bank en vroeg
om hulp om hem daarbij te helpen.
Hoe dan ook, de cijfers kwamen op tafel en een vluchtige blik leerde dat er inderdaad sprake was van een forse
omzetstijging maar tevens sprake was van een behoorlijk uitstaande debiteurenpositie. Daarnaast was er sprake van een
forse positie onderhanden werk. Er was simpelweg geen tijd om facturen op te stellen omdat de tijd en capaciteit ontbrak
om de uitgevoerde orders en werkopdrachten te verwerken. Een analyse van de debiteuren leerde dat er relatief veel ‘oude’
debiteuren uitstonden. Door tijdgebrek was het debiteurenbeheer de laatste tijd wat naar de achtergrond verschoven. Tja,
over prioriteiten gesproken.
Ik vroeg hem terloops of hij weleens gedacht had aan een cursus time management. Dat had hij zeker ooit overwogen, maar
daar had hij simpelweg nooit tijd voor. Dit klonk mij bekend in de oren en moest hierbij direct denken aan het verhaal van
de houthakker die zich met een botte bijl een slag in de rondte staat te zweten om een grote boom te kappen. Als een
voorbijganger hem vraagt of het zo langzamerhand geen tijd wordt om die botte bijl te slijpen voegt hij hem wat pissig toe:
“ Man, daar heb ik helemaal geen tijd voor! Weet je wel hoeveel bomen ik vandaag nog moet? “
Verdienen we ook geld. Vraag u zelf wel eens af waar u zo druk mee bent. Uiteindelijk gaat het niet om dat u druk bent
maar dat u geld verdient. Stel u zelf dan ook de volgende vraag; “ Wat kan ik anders doen? “. Besteed u uw tijd aan de
juiste klanten en aan de juiste dingen?
Veel bedrijven en ondernemers zijn sterk gericht op het verhogen van de omzet en het genereren van nieuwe klanten. Wat
veel ondernemers hierbij nog al eens vergeten is of de gerealiseerde omzet ook daadwerkelijk bijdraagt aan de winst. Die
ene grote order lijkt mooi maar… is deze order werkelijk zo aantrekkelijk als dat deze op het eerste gezicht lijkt?
De praktijk is nog al eens weerbarstiger en de ervaring leert dat die ene grote order in de praktijk maar wat te vaak
verliesgevend blijkt omdat de onderneming/ ondernemer er zich uiteindelijk aan vertilt. Daar komt bij dat de aandacht voor
de bestaande (en veelal winstgevende) klanten verslapt. En tot slot wordt nog al eens vergeten om ervoor te zorgen dat de
rekening ook daadwerkelijk wordt betaald.
Ga daarom altijd op zoek naar nieuwe strategie als u zichzelf geconfronteerd ziet met een dalend rendement. Wat gaat u
anders doen wat u tot op heden deed?
Kijk eens kritisch naar uw eigen bedrijf en uw eigen functioneren? Hoe vaak neemt u de tijd om eens echt achterover te
hangen en na te denken? Probeer het eens en uw komt vaak tot verrassende inzichten.
Natuurlijk herkent u zich niet in bovenstaand artikel. Immers bij u is alles goed geregeld en u heeft minimaal één uur per dag
tijd en ruimte om na te denken over de zaken die er echt toe doen en bijdragen in de winst op korte en langere termijn.
Mocht u echter iemand kennen in uw netwerk, verwijs ze dan eens door voor een goed gesprek met !NSANE RESULTS.
Als u er tijd voor heeft tenminste….
 

Hilbrand van der Zee

hilbrandvanderzee@insaneresults.nl


Bekijk alle blogs

!NSANE RESULTS © 2018 - website: Vontis