Is uw verbeterpotentieel 15% of meer...?

Laatst had ik een probleem met de rekening van mijn telecomprovider. Er was mij iets niet duidelijk en de rekening was in dit geval duidelijk te hoog. En dan moet je dus wat… Het liefst stel ik het uit. Lang en ver voorruit omdat ik er als een berg tegenop zie. Voor vragen kom je terecht op een groot landelijk call center. Ik moet me hier altijd eerst mentaal op voorbereiden. Uitstellen om te voorkomen dat ik als goedwillende ,betalende klant ga ‘ronddwalen’ in het goedbedoelde telefoonmenu van het callcenter. “ Toets 1 voor  installatie, toets 2 voor… “ en het hele menu aflopen om vervolgens op de verkeerde toets te drukken. Begint het hele circus weer van voren af aan en sta ik opnieuw in de wachtrij?! Wat een tijdverspilling maar vooral energieverspilling. De meeste medewerkers doen overigens hun stinkende best op het betreffende call center maar als klant heb ik toch een heel ander beeld. Als ondernemer of manager herkent u dit soort situaties vast wel.

Maar wanneer heeft u eigenlijk voor het laatst eens kritisch naar uw eigen bedrijfsvoering gekeken? Gisteren? Een maand geleden? Of een jaar geleden? Een goede ondernemer en/of goede manager doet dit geregeld. U stuurt uw bedrijf op de bekende drie-eenheid: klant, medewerker, rentabiliteit. Uw klanten zijn tevreden, uw medewerkers klagen niet en u maakt winst! Ja… welk bedrijf kan dit nog zeggen tegenwoordig! Niets aan de hand dus. Toch…?

Schijn bedriegt…om te kunnen blijven overleven en om ook in de toekomst winstgevend te zijn of te worden in een wereld die steeds dynamischer wordt, zult u ook op zoek moeten naar het onbenutte verbeterpotentieel binnen uw organisatie. En ik durf met u de stelling aan dat binnen uw bedrijf minimaal 10 tot 15% verbeterpotentieel aanwezig is. Ik hoor u denken: “ In mijn bedrijf? “ Ja, ook in uw bedrijf! Dit kan in kostenbesparingen zitten, verhogen van de omzet, reduceren van de faalkosten etc..

De ervaring leert namelijk dat 10 tot 15% van het totale budget van uw bedrijf u als ‘pure’ winst kunt oppakken voor uw bedrijf om er vervolgens leuke en/of zinvolle dingen mee te doen. Vaak is het nog hoger maar dat gelooft u toch niet…

Een rekenvoorbeeld...

Stel uw bedrijf besteedt jaarlijks EUR 2 miljoen aan uitgaven voor personeelskosten, inkoopkosten en overige bedrijfskosten. In dat geval kunt u minimaal EUR 200.000,- extra rendement pakken. En het mooie is, het ligt gewoon voor het grijpen binnen uw bedrijf of instelling. U moet er alleen wel wat voor doen…

Als bedrijfseconoom heb ik enkele jaren geleden kennis gemaakt met Lean Six Sigma en aan de universiteit van Amsterdam mijn Black Belt gevolgd. Lean en Lean Six Six Sigma maken het mogelijk om continu verbeteren mogelijk te maken binnen iedere organisatie, ook de uwe…

Lean Six Sigma vervult een alledaagse behoefte om ondernemers en beslissers een extra pragmatisch handvat aan te reiken in mijn dagelijkse advisering en ondersteuning om het financieel rendement van hun bedrijf of de instelling te verhogen.

Lean Six Sigma is gebouwd op principes en methoden die zich bewezen hebben in de loop van de twintigste eeuw. Het biedt een managementstructuur voor het organiseren van continue verbetering van repeterende werkzaamheden, zoals productie, dienstverlening, accounting, verkoop, en ander werk dat op regelmatige basis wordt uitgevoerd. Daarnaast biedt het methoden en technieken voor het effectief uitvoeren van resultaat verbetertrajecten.

In een economie waarin omgaan met dynamiek steeds belangrijker wordt dan statische voordelen, is het continu verbeteren, of het tijdig kunnen herstellen van de concurrentiepositie een cruciale factor voor de overlevingskans van bedrijven en instellingen, ook voor de uwe…

Wellicht denkt u nog steeds: ‘ Het zal mijn tijd wel duren, die 10% of 15% kan mij gestolen worden’. Alleen juist in deze tijd waarin de wereld razendsnel veranderd, is het belangrijker dan ooit om uw concurrentiepositie voortdurend te verbeteren. Wat vandaag nog werkt, kan  zeer binnenkort wellicht verouderd of achterhaald zijn. Hiermee heeft u een heel sterk argument om op zoek te gaan naar het onbenutte verbeterpotentieel binnen uw bedrijf of instelling. De Lean Six Sigma methodiek helpt u om dit verbeterpotentieel inzichtelijk te maken en alsnog te benutten.

Hoe komt het dan dat veel bedrijven, maar ook instellingen dit verbeterpotentieel nog steeds onbenut laten? Hier is een eenvoudige verklaring voor. Simpelweg omdat de prikkel ontbreekt om hier iets aan te doen. Is die prikkel er wel, dan wordt kunnen; moeten en moeten wordt; kunnen. In de internationale literatuur is hiervoor een hele mooie uitspraak van de Duitse schrijver J.W. von Goethe (uit 1802 nota bene):  “ In der Beschränkungzeigt sich erst der Meister”, vrij vertaald; binnen harde grenzen is er meer ruimte voor creatieve oplossingen.

Met andere woorden, als geld en/of middelen ruimschoots aanwezig zijn, dan ontbreekt ook de prikkel om dit te veranderen. Het kan dus nog slimmer en beter. Wilt u weten wat Lean Six Sigma voor uw bedrijf kan betekenen, neem dan contact op met een van de adviseurs van !NSANE RESULTS.

Hilbrand van der Zee

hilbrandvanderzee@insaneresults.nl


Bekijk alle blogs

!NSANE RESULTS © 2018 - website: Vontis